Refleksi

"Hai awak" Dia senyum dalam refleks diri itu.
"Exam kali ni aku nak buat betul2.."
"Aku target lepas SPM memang dapatla keluar dari "neraka" ni" sambungnya lagi.
Kemudian, diamnya lama..
"Hmm..aku kena kuat kan?"
"Kau ok je, cuma kena struggle sikit"
"Owh ye lagi satu, kau kena betulkan semula tugas kau..bangun awal dan buat semua kerja rumah depan mata mak kau. So tak de lah dia bebel dan sakitkan hati dan otak kau lagi"
Dia menganguk tanda faham.
"Tapi... Kau pun tahu.. setiap hari..akan ada je benda nk jadi masalah. Aku tak faham. Aku penat."
Emosi mula membungkam hati. Air mata mula merembes membasahi pipi.
"Tolonglah..aku nk rehat..kejap je.."
Kini sendu menjadi-jadi..
Dia menangis semahunya... dihadapan meja cermin itu sambil menconteng diari yang ditulisnya. Ada titis air mata membasahi halaman.
...
Hafila,1998

Comments

Popular Posts