Mengekalkan Momentum

Baru balik dari lunch terus singgah blog, update motivasi.

Alhamdulillah semalam berjaya draft kekusutan dalam problem statement chapter 1 ada beberapa journal perlu update sebagai rujukan dan perlu baca.

Singgah di blog sahabat komentar :) semasa cuba google tips terdapat juga beberapa koleksi tips yang dikumpul-kumpulkan untuk dipilih yang mana serasi dengan diri dan amalkan : 


Tips ini adalah copy & paste daripada perkongsian Dr. Azfahani.

Ada kawan saya tanya..macamana nak bg ada idea dan motivasi menulis dgn efektif utk siapkan phd..
Jadi saya share pengalaman saya di sini..maaf, ini based on my previous experience yg sgt la super-biasa..banding dgn kwn2 fb sy di sini ada yg dah prof, prof madya, Dr lg lama dari saya..jd, tips sy mungkin biasa shj. Saya harap jika ada rakan-rakan yg nk share kan juga experience mereka dipersilakan..moga post ini membantu semua yg sedang struggle ke arah menyiapkan tesis mereka.

Tips saya: 1. Paksa diri buat appoinmnt dgn SV seminggu sekali bila dh tiba tempoh kritikal - dgn ini anda akan memaksa diri menulis dan menulis dlm keadaan terpaksa.

2. Wajib sebelum subuh (sekitar jam 3 - 5 pagi) terus start menulis..sebab masa tu memang idea dtg sgt baik..break sekejap utk solat subuh, selepas tu smbg balik menulis smpi pukul 7. Lepas tu stop. Sarapan..dan buatla apa2 aktiviti korang yg lain.

3. Waktu wajib menulis tu (3-5 pagi)..jgn pulak ko gatal main fb, layan drama korea, hindustan etc. Sebab tu korang tgk sy kuat main fb di waktu siang kn dulu2..tp sbnarnya sy dh pulun stay-up writing before tu..

4. Wajib menulis SETIAP hari. Walaupun seperenggan. Idea kena kasi ada momentum.

5. Kalau dah xde idea sgt, tulislah acknowledgement, tajuk chapter, buat appendix..prakata..cover depan..etc..asalkan menulis..

6. Minum kafein..x kisahlah kopi-o, kopi ais, mocha, neslo..-- kafein sgt bagus menggerakkan otak bg laju

7. Amik satu2 masa book bilik hotel atau motel atau chalet yg sunyi sepi tepi laut..ko buat kem writing ko sendiri..suh laki ko bwk ank2 pi swimming ke..memancing ke..hilang 3-4 jam jgn kacau..Tapi jgn pulak ko pun sama join diaorg..hehe..mmg idea datang..sebab environment berbeza..

8. Mulakan setiap penulisan dgn surah an Nuur ayat 35. Bg otak ko terang..

9. Pi holiday atau balik kg pun, bwk laptop...atau rekod idea (suara sendiri) kat smartphone -- bukan apa, takut terlupa. Jadi senang rujuk bila nk menulis kembali - especially pd kita yg dh agak-agak berusia..kelupaan itu tidak dapat dielakkan.

10. Jadikan semua cafe yg free wifi sebagai lokasi wajib..hehe..sambil minum sambil menulis. 

11. Jangan fikirkan yg anda tidak pandai menulis atau buntu atau takde idea -- yg harus anda tanamkan dalam otak adalah "tahun depan aku nak raya puas-puas tanpa bende phd ni semua.. " -- so ini sebagai motivasi nak bg siapkan penulisan.

Itulah dia..tips saya. Sekian

------- EXECUTE ---------------

TIPS 

Mulakan dengan pembacaan literatur yang banyak dan luas – untuk mencari lopong kajian 

Setelah mendapat sedikit idea untuk tajuk kajian anda yang luas, bolehlah mula merangka bab 1. Pembaikan bab 1 ini akan berterusan hingga ke penghujung kajian sebelum proofread. 

Setelah siap deraf bab 1, mulakan bab 2 iaitu Literatur. Gunakan segala yang anda pelajari dalam kelas semakan kritikal literatur dan penulisan. Bab 2 ini menunjukkan cerita kepada kajian-kajian dalam topik anda dan akan menunjuk kepada kaedah kajian anda. 

Tidak perlu menunggu hingga bab 1 dan 2 menjadi sempurna. Jika anda tersekat, teruskan ke bab 3 dan 4. Untuk kualitatif, anda perlu menulis bab konteks kajian anda. Untuk kuantitatif, anda perlu menulis bab 3 – rangkakerja teori. 

Bab 4 – metodologi/pembinaan kajian bermula bila anda sudah yakin dengan tajuk kajian dan pemilihan kaedah kajian yang sesuai berdasarkan soalan-soalan kajian di bab 1. 

Bab-bab seterusnya memerlukan anda mendapatkan data, analisa dan hasil kajian. Ini berlaku setelah anda dibenarkan membuat pengumpulan data dan analisa. Kebiasaannya ia akan berlaku di tahun 2 pengajian PhD. 

Ada juga yang terlambat hingga di tahun 3. Sabar ya. Setelah mendapat data dan analisa serta hasil kajian yang baik, maka penulisan anda dalam bab-bab seterusnya tidaklah susah. 

Anda boleh lakukannya.  

Katakan BOLEH kepada diri anda. 

P/S: Anda boleh guna teknik-teknik samada menggunakan 1 fail hidup dan 1 fail simpanan dan atau beberapa fail versi simpanan untuk menyimpan segala tulisan anda dari hari pertama pengajian. Ia terpulang kepada keselesaan dan kemahiran masing-masing. 


------- EXECUTE ---------------

1.Your supervisor(s)
  • Keep your priorities in mind first
  • Have regular meetings, even if you’ve done nothing
  • Have an agenda
  • Email them before (agenda) and after the meeting (follow up)
  • Be gently persistent

2.Write and Show as you go
  • (it’s not hide and seek)
  • Writing is not recording
  • Write before you are ready
  • Write early and often
  • Write for 2 hours every day, preferably in the morning (this was a big tip, they even said if you wrote intensively for 2 hours every working day of the year, for three years that you were guaranteed to get your thesis done).
  • When doing the 2 hour writing ‘nail your feet to the floor’- no email, no checking weather etc, not checking references- just writing, even if its ‘not good’ or you don’t feel ready . This is an exercise aimed at getting you into the habit of writing and getting over the anxiety or avoidance of writing.
  • Keep in mind you are not your thesis.
  • You are growing a ‘PhD brain’ so it’s going to be hard, this doesn’t mean you’re doing in wrong.
  • If the red pen is too scary for you, write in green pen and ask your supervisors to do the same.

3. Be realistic
  • it’s not a Nobel prize
  • Perfectionism is dangerous: ’the best is the enemy of the good’.
  • Is not a cure for cancer
  • Imposter syndrome (most academics feel like they’re a fraud)
  • Academic culture (learn that criticism is a part of this)
  • You are learning how to do research
  • Just because you feel bad, does mean it is bad: ‘feeling are not facts’.

4. Say no to distractions
  • Students are very good at finding ‘displacement activities’ (i.e. distractions).
  • Do not turn on your emails first thing in the morning.
  • Make your most important PhD task the very first thing you do once you start work.
  • Set specific times for checking emails and doing ‘other stuff’
  • Multi-tasking can give your brain the same effect as a cognitive impairment ‘makes you dopey’.

5. Your PhD is a job
  • That means working 9-5, but you get holidays
  • If you know when to work, then you know when not to work. This means you can guilt free switch off your brain. You will get more done this way.

6. Get help
  • You are not an owner-operator single person business!
  • It’s okay together help for editing, formatting, statistics, transcribing, collecting and entering data and for methods consultation.
  • Takes far too much time trying to figure things out for yourself.

7. You can do it
  • A PhD is 90 percent persistence and 10 percent intelligence.
  • Less than 1 percent of PhD students fail but 35 percent don’t complete
  • Usual completion rate (Australia) is 3.5-4 years
  • Need to persevere


------- EXECUTE ---------------

Tips Literature Review : http://www.saljuhumairah.com/2013/11/panduan-menulis-literature-review-lr-dr.html


Comments

Popular Posts