psikologi, motivasi dan rohani

Teman Terbaik

Motivasi adalah seperti nafas baru dalam diri saya. Saya berkenalan dengan motivasi ini dari sekolah. Selain program motivasi, pembacaan pada buku-buku motivasi yang membina seperti karya H.M Tuah satu ketika dahulu sering menjadi peneman saya. Saya terasa seperti dihargai dan ada yang memahami. Buku-buku ini menjadi teman terbaik saya. Setiap kali saya rasa sendiri, mahupun bersedih kata-kata semangat dan dorongan dari helaian demi helaian inilah yang memujuk semula saya.

Koreksi diri membawa saya kepada ingin tahu lebih lanjut mengapa dan bagaimana akan diri ini. Pengembaraan dalam pembacaan membawa saya kenal beberapa terma-terma psikologi dan sekaligus mendorong saya untuk membaca buku-buku genre psikologi. Saya kira kedua-duanya tidak banyak beebeza. Psikologi merupkan terma yang berasal daripada bahasa Greek, psyche yang bermaksud ‘nafas’, ‘kehidupan’ dan ‘jiwa’ manakala dari sudut ilmiahnya psikologi merupakan satu kaedah pengkajian tentang tingkah laku manusia. Hasil daripada cabang ilmu ini membawa kepada kaedah penyelesaian seperti motivasi dan kaunseling.

Tersenyum saya sendiri.

Saya pernah terfikir untuk mengambil degree kali kedua bagi mendalami cabang ilmu ini. Entah kenapa saya terasa sangat menjiwainya. Buat masa ini saya hanya banyak mencari pengisian sendiri dengan membaca. Semakin saya membaca, dan pabila saya menyentuh pembacaan dalam ruang lingkup kerohanian terutama karya Imam Al Ghazali dan genre kesufian seperti dari karya Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, ia menjadi sesuatu yang lengkap. 

Lantas terus saya terpukul dengan hadis: 

إِنَّمَابُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلَاقِ

“Sesungguhnya aku hanya diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia”

[Hadits shahih lighairihi ini diriwayatkan oleh Ahmad bin Hambal dengan lafadz ini dalamMusnad-nya 2/381, Imam Al Haakim dalam Mustadrak-nya 2/613, dan Imam Al Bukhari dalam kitabnya Adabul Mufrad no. 273]
Ya! Saya harus lebih banyak membaca :)

Comments

Popular Posts